Těchto 10 otázek by vás mohlo zaskočit. Připravte se na ně

Jak jste řešili konflikt s naštvaným klientem? Co jste udělali, když vám kolega nedodal slíbené podklady? I takové otázky mohou na pohovoru zaznít. Personalisty totiž zajímá, jak reagujete v konkrétních pracovních situacích − včetně těch vypjatých. Udělají si obrázek o vašem typickém způsobu jednání a uvažování. Přečtěte si naše tipy, jak se na takové otázky připravit.

« 2 minuty čtení »

Bude je zajímat, jak to tehdy bylo

Těmto otázkám se říká behaviorální, protože zjišťují konkrétní projevy chování. Každý na ně tedy odpoví jinak. Znění otázek se bude lišit i podle profese. Jinou sadu otázek dostane manažer a jinou člověk pracující na zákaznické lince.

Cílem otázek je zjistit, jaké schopnosti a dovednosti zapojujete při řešení problémů. Personalisté si tak udělají obrázek o vašem vnitřním nastavení, schopnosti čelit tlaku nebo dovednosti domluvit se. Předpokládají, že dané způsoby chování jsou pro vás typické a pokud se v budoucnu dostanete do podobné situace, zopakujete je.

↑ „Jak řeším vypjaté situace v práci? No normálně, pohoda.“

10 otázek, které mohou zaznít

Příklady behaviorálních otázek:

  1. Stalo se vám, že jste museli pracovně jednat s člověkem, který nebyl zrovna „váš šálek kávy?“ Popište, jak jste postupovali.
  2. Každý někdy uděláme chybu, kterou bychom rádi vzali zpět. Popište, kdy naposledy jste to zažili, co vás k chybné reakci vedlo a zda jste to zkoušeli nějak napravit.
  3. Stalo se vám, že kolega nedodal slíbené podklady a tím vás dostal do problémů? Jak jste to řešili?
  4. Jak jste reagovali, když jste dodali nějaký výstup, ale protistrana (klient nebo kolega) s ním nebyla spokojená?
  5. Když se na vás valí hromada úkolů nebo poptávek, jakým způsobem mezi nimi prioritizujete?
  6. Ocitli jste se někdy v situaci, kdy klient odmítal nebo shazoval všechno, co jste mu navrhli? Co jste udělali?
  7. Popište pracovní situaci, kdy jste byli pod opravdu nepříjemným tlakem. Jak jste se s ním vypořádali?
  8. Když řídíte projekt, jakým způsobem plánujete jednotlivé kroky, aby vše perfektně klaplo?
  9. Dejte nám příklad situace, kdy kolegové nesouhlasili s vaším pohledem na věc, ale vám se podařilo je přesvědčit.
  10. Jak jste se zachovali, když se na poslední chvíli změnilo zadání (nebo termín) projektu, za který jste zodpovídali?

Jak se připravit?

I na behaviorální otázky se můžete připravit. Zkuste si vzpomenout, kdy a jak jste situace podobné našim modelovým otázkám řešili. Sepište si v bodech to nejdůležitější. Odpovědi si pak natrénujte: v dialogu s někým blízkým nebo třeba sami před zrcadlem.

A co dalšího vám pomůže takto vedený pohovor zvládnout? Tím hlavním je autentičnost. Hlavně nic nepředstírejte a nevydávejte se za někoho, kým nejste. Důležitá je také konkrétnost. Odpovídejte jasně, věcně a otevřeně. Ne jako politik, který má důvod mlžit.

» Personalistka radí, jak se co nejlépe připravit na pohovor

Jobs.cz

Další články k tématu

Co vás motivuje? Jakých výsledků jste dosáhli? Tyto otázky určitě padnou, připravte se na ně

Každý pohovor vypadá jinak. Na tyto tři věci se však personalista zeptá téměř určitě. Týkají se motivace, podrobností o předchozí práci a dosažených výsledků. Jakou odpověď je nejlepší vytáhnout z rukávu? » 3 minuty čtení « 1. Co vás motivuje ke změně práce? Otřepané otázky typu „jaké jsou vaše silné a slabé stránky“ možná ani nezazní. … číst více

Co riskujete, když bez omluvy nepřijdete na pohovor

Firma vás pozvala na pohovor, ale mezitím jste kývli na jinou nabídku nebo se vám termín přestal hodit. Jasně, to se stává. Spousta lidí to bohužel řeší tak, že se nijak neomluví a na pohovor prostě nepřijdou. Možná si říkají: „No a co, stejně v té firmě nebudu pracovat.“ Nebo: „Určitě si pozvali víc lidí, moje … číst více

Potrénujte na pohovor. Tyto otázky na 99 % padnou

Každý personalista i pohovor je jedinečný. Následující otázky vás však neminou, protože se týkají konkrétních pracovních zkušeností. Připravte se na ně! Ať vás personalista nezaskočí Platí zlaté pravidlo, že „štěstí přeje připraveným“. Znamená to přečíst si informace o firmě (webové stránky, profil na sociálních sítích), podrobně se zaměřit na inzerát a také zkusit zjistit, zda … číst více

Tipy od personalistky. Jak zaujmout, aby vás pozvali na pohovor?

První dojem je jenom jeden, říká se. Při hledání práce ho ale vytváříte hned několikrát. Poprvé při psaní životopisu. Podruhé když vám personalista volá, aby vás poznal trochu blíž. A prvotní sympatie spolehlivě zničí, když do telefonu zníte překvapeně a zmateně, protože si nedokážete uvědomit, z jaké firmy vám vlastně volají a proč. Šanci udělat … číst více