Jak jste řešili konflikt s naštvaným klientem? Co jste udělali, když vám kolega nedodal slíbené podklady? I takové otázky mohou na pohovoru zaznít. Personalisty totiž zajímá, jak reagujete v konkrétních pracovních situacích − včetně těch vypjatých. Udělají si obrázek o vašem typickém způsobu jednání a uvažování. Přečtěte si naše tipy, jak se na takové otázky připravit.
« 2 minuty čtení »
Bude je zajímat, jak to tehdy bylo
Těmto otázkám se říká behaviorální, protože zjišťují konkrétní projevy chování. Každý na ně tedy odpoví jinak. Znění otázek se bude lišit i podle profese. Jinou sadu otázek dostane manažer a jinou člověk pracující na zákaznické lince.
Cílem otázek je zjistit, jaké schopnosti a dovednosti zapojujete při řešení problémů. Personalisté si tak udělají obrázek o vašem vnitřním nastavení, schopnosti čelit tlaku nebo dovednosti domluvit se. Předpokládají, že dané způsoby chování jsou pro vás typické a pokud se v budoucnu dostanete do podobné situace, zopakujete je.
↑ „Jak řeším vypjaté situace v práci? No normálně, pohoda.“
10 otázek, které mohou zaznít
Příklady behaviorálních otázek:
- Stalo se vám, že jste museli pracovně jednat s člověkem, který nebyl zrovna „váš šálek kávy?“ Popište, jak jste postupovali.
- Každý někdy uděláme chybu, kterou bychom rádi vzali zpět. Popište, kdy naposledy jste to zažili, co vás k chybné reakci vedlo a zda jste to zkoušeli nějak napravit.
- Stalo se vám, že kolega nedodal slíbené podklady a tím vás dostal do problémů? Jak jste to řešili?
- Jak jste reagovali, když jste dodali nějaký výstup, ale protistrana (klient nebo kolega) s ním nebyla spokojená?
- Když se na vás valí hromada úkolů nebo poptávek, jakým způsobem mezi nimi prioritizujete?
- Ocitli jste se někdy v situaci, kdy klient odmítal nebo shazoval všechno, co jste mu navrhli? Co jste udělali?
- Popište pracovní situaci, kdy jste byli pod opravdu nepříjemným tlakem. Jak jste se s ním vypořádali?
- Když řídíte projekt, jakým způsobem plánujete jednotlivé kroky, aby vše perfektně klaplo?
- Dejte nám příklad situace, kdy kolegové nesouhlasili s vaším pohledem na věc, ale vám se podařilo je přesvědčit.
- Jak jste se zachovali, když se na poslední chvíli změnilo zadání (nebo termín) projektu, za který jste zodpovídali?
Jak se připravit?
I na behaviorální otázky se můžete připravit. Zkuste si vzpomenout, kdy a jak jste situace podobné našim modelovým otázkám řešili. Sepište si v bodech to nejdůležitější. Odpovědi si pak natrénujte: v dialogu s někým blízkým nebo třeba sami před zrcadlem.
A co dalšího vám pomůže takto vedený pohovor zvládnout? Tím hlavním je autentičnost. Hlavně nic nepředstírejte a nevydávejte se za někoho, kým nejste. Důležitá je také konkrétnost. Odpovídejte jasně, věcně a otevřeně. Ne jako politik, který má důvod mlžit.
» Personalistka radí, jak se co nejlépe připravit na pohovor
Jobs.cz