Pokud se chcete každé ráno těšit do práce, mějte oči otevřené už na pohovoru. Jak odhadnout, jestli vás budou brát jako parťáka, nebo s vámi budou jednat jako s kusem hadru?
1. Jak vás přivítají?
Pokud se už na recepci cítíte jako vetřelec, zbystřete. Zaposlouchejte se do hovoru recepčních nebo vrátných. Mají dostatek taktu, aby se před vámi nebavili o interních záležitostech? Anebo se stáváte neviditelnými už ve chvíli, kdy vám uvaří kávu? Platí to ale i obráceně. Nikdy nevíte, zda se vás možný budoucí nadřízený nezeptá, jak jste se chovali k recepčním. Jinak schopní uchazeči na to často zapomínají.
2. Dobrý den, nebo ahoj?
Hlásíte se do menší firmy? Sledujte, jestli vás zaměstnanci pozdraví, ať už hlasitě, nebo aspoň úsměvem. V menších firmách se lidé znají, snadno proto ve svém teritoriu zbystří novou tvář. To, že vás pozdraví, svědčí nejen o jejich slušném vychování, ale také o srdečnosti firmy jako takové.
3. Jak jsou škrobení?
Ozývá se z kanceláří dětský hlas a kolem vás právě proběhl pes? Během pohovoru a pravděpodobně i po přijetí do práce můžete nejspíš čekat lidskou a neformální atmosféru. Pokud je vám bližší prostředí plné jasných a vždy dodržovaných pravidel, zde se jich asi nedočkáte.
» Prozkoumejte nabídky na Jobs.cz
4. Ty, nebo vy?
Tykání a vykání ne vždy souvisí s velikostí firmy. I ve společnostech o dvaceti zaměstnancích si někdy i po deseti letech spolupráce kolegové vykají. Výjimku netvoří ani firmy, ve kterých si s kolegy budete poprvé a naposledy vykat během svého přijímacího řízení. Zhodnoťte, co je vám bližší.
5. Jak to tam vypadá?
Máte šanci nahlédnout do kanceláří? Všímejte si, jak to v nich vypadá. I open space může být různě členěný, plný květin a barev. Také v něm ale můžete narazit na šedé kotce, kde budete marně toužit po vlastním stole. Neformální firmu naznačují také otevřené dveře kanceláří. Pokud za někým jdete a musíte klepat, staví vás to automaticky do podřadné pozice. Jen si vzpomeňte, jak „otevřeně” působí úřady nebo ordinace lékařů.
6. Nedobytný hrad, nebo otevřená zahrada?
Turnikety na hlavní recepci. Zavřené dveře na recepci. Zasedačky na kartičku. Přechody mezi patry zásadně jen s kartou, která vám otevře dveře. Všude musíte s někým z firmy. Co jednomu přijde naprosto běžné a vychází z povahy práce, představuje pro druhého noční můru. Většinou ale platí, čím víc zámků, tím víc předpisů, procesů a odtažitosti.
7. Co je tam drží?
Během pohovoru se personalisty nebo budoucího nadřízeného zeptejte, na co se každé ráno těší do práce a co je ve firmě drží. Vychrlí odpověď bez zaváhání nebo se musejí dlouze zamýšlet? Váhavá odpověď by pro vás měla být varováním. Pokud si nedokážou vzpomenout na nic pozitivního, jak se vám s nimi bude asi pracovat? A za jak dlouho po nástupu se asi pošmourná nálada odrazí i na vás?
8. Jednají s vámi jako s parťákem?
Už na pohovoru byste se měli cítit jako vítaní a rovnocenní partneři. Dává si personalista na čas? Féroví personalisté si váží vašeho času a nenechají vás zbytečně dlouho čekat na recepci.
» Prozkoumejte nabídky na Jobs.cz
Lenka Mydlová