Home office s dětmi? Supernáročná disciplína. Podívejte se, co může pomoct ji zvládnout

5 minut čtení

Je to blázinec – pracovní porada, po níž je potřeba dodělat naléhavý úkol, ale do toho volá syn, že neví, kde má sešit z prvouky, a dcera, že nepochopila zadání z matiky. Pracovat s dětmi za zády je záhul, který po roce zmáhá nejednoho rodiče. Vyzkoušejte některý z tipů, které dala Jobs.cz v rámci seriálu o psychohygieně lektorka Barbora Vacková, sama pracující matka.

Zatímco zpočátku všichni brali home office i distanční výuku jako přechodné řešení, dnes už je to dlouhodobá realita. A pěkně namáhavá realita. Jak postupovat, abychom to ve zdraví, především psychickém, přežili? Barbora Vacková, lektorka a konzultantka ze vzdělávacího institutu GrowJOB je odbornice na efektivní práci z domova. Momentálně o ní přednáší na webinářích, na nichž s účastníky řeší i organizaci práce za přítomnosti dětí.  

TIP: Chcete se dozvědět, jak být efektivní na home office? Podívejte na kurz Barbory Vackové na Seduo.cz.

„Neznám univerzální pravidla, která budou fungovat všem stejně,“ připomíná lektorka. „Každý má trochu jinou práci, jiné možnosti hlídání nebo jinak staré děti,“ dodává. Následující tipy proto není potřeba brát jako „to do list“, který by se měl plnit od A do Z, ale jako inspiraci, jež může přispět k větší psychické pohodě všech členů rodiny.

 

Snižte nároky

Vzpomínáte si, co všechno jste v práci zvládali, když jste chodili do kanceláře a děti do školy? Že teď nepodáváte stejný výkon? Netrapte se tím. Pracujete v úplně jiných podmínkách – během dne jste nejen zaměstnanec, ale i rodič, učitel/ka, kuchař/ka nebo družinář/ka. Přijměte, že nebudete zvládat vše tak dochvilně nebo do detailu jako před tím. „Je nápomocné polevit z nároků sám na sebe a být sám k sobě laskavější,“ míní Barbora Vacková. V opačném případě budou přicházet výčitky a pocit frustrace, což z člověka vysává energii.

 

Prosím, nerušit

Přesvědčit děti, aby vás nechali během dne nerušeně pracovat, je těžké, ale ne nemožné. Nepůjde to však osm hodin v kuse. Reálnější je naplánovat si určité časové úseky, kdy za vámi potomci nemají chodit. Děti zhruba od předškoláků dál jsou schopné toto pravidlo pochopit a respektovat. „Jedna účastnice webináře, která se během dne nemohla ani zavřít do jiného pokoje, používala dvoje papuče – jedny signalizovaly: jsem v práci nerušit, druhé jsem tu pro vás,“ dodává jako možnost Barbora Vacková.

 

Čas na děti

Jestliže budete potomky odbývat celý den a nenajdete si pro ně v rozvrhu chvilku, počítejte s tím, že se na dohodu o nevyrušování časem vykašlou. Ani ony to nemají jednoduché a je logické, že se dožadují vaší pozornosti nebo pomoci se školou. „Když si na ně uděláte během dne čas a vymyslíte pro ně třeba nějakou hru, spíš budou vaše pracovní momenty respektovat,“ konstatuje Barbora Vacková. Navíc přestávka duševně osvěží a práce pak jde líp od ruky. „V kanceláři si přece taky jdete popovídat do kuchyňky s kolegou, takže není potřeba mít výčitky, že nejsem permanentně u počítače,“ podotýká lektorka.

 

Čas na kolegy

Když jste dřív seděli v kanceláři, kolega od vedlejšího stolu vás mohl kdykoliv oslovit. Osobní kontakt teď nahradily chatovací kanály a v některých firmách se očekává, že na ně budou zaměstnanci reagovat okamžitě osm hodin denně. Což je zvlášť pro rodiče těžko splnitelný závazek. „S kolegy se můžete například domluvit, že budete na chatu neprodleně reagovat třeba čtyři hodiny denně. Mimo ně budete odpovídat, ale toleruje se určitá prodleva,“ navrhuje Barbora Vacková. Do bloků, kdy jsou všichni na chatu přítomni, je možné zařazovat úkoly, které je potřeba řešit společně.

 

Plánovat, aspoň lehce

Ve chvíli, kdy je člověk vystaven multitaskingu jako nyní a běhá mezi počítačem, dětmi a domácností, se vyplatí si čas alespoň nějak rozvrhnout. Není potřeba dělat si hned „tudůčko“ dlouhé jak nákupní seznam na Vánoce. „Stačí mít rozmyšleno, co budu dělat až… Třeba až začne dětem distanční výuka, tak se vrhnu na ten a ten pracovní úkol,“ navrhuje lektorka a doplňuje, že podobně lze uvažovat i o dalších povinnostech – až skončí tenhle videohovor, dám prádlo do pračky. „Každá věc, kterou si můžeme odškrtnout jako hotovou, přispívá k našemu povzbuzení do další výzvy,“ zdůrazňuje Barbora Vacková.  

 

Zaveďte domácí porady

V zaměstnání nám přijde přirozené, že se na poradách domlouváme, co kdo bude dělat nebo kdo s čím potřebuje pomoct. Také si říkáme, co se podařilo. Barbora Vacková radí zavést podobné „porady“ i doma, nejlépe u večeře. „Každý člen rodiny může ostatním říct, co ho ten den zaujalo, co se mu povedlo, z čeho má radost a proč to pro něj bylo důležité,“ navrhuje lektorka. Varuje však před konverzací, která se točí výhradně kolem výsledků dětí ve škole nebo průšvihů. Na druhou stranu to neznamená vyhýbat se problémům, které nastávají, i ty na rodinnou poradu patří a má smysl hledat společně jejich řešení. Možná budete překvapeni – děti umějí přijít s životaschopnými návrhy, které by vás nenapadly.

TIP: Máte sklon se nechat odradit prvními neúspěchy? Chybí vám vášeň pro věc? Pak potřebujete zapracovat na své houževnatosti. Jak na to a jak jí rozvíjet i u vlastních děti, si můžete přečíst v knize americké autorky Angely Duckworthové.

 

Oceňte sebe i druhé

Ať už na rodinné poradě nebo jindy, pochvalte ostatní a vyjádřete vděčnost. Za to, že vás dnes nerušili během důležité porady. Že si uklidili pokoj, že se zlepšili ve čtení, že něco dobrého uvařili… Všímejte si příležitostí k ocenění druhých. Dodáte jim tím sílu, aby se poprali i s dalšími nelehkými dny. A nezapomínejte přitom ocenit sami sebe. Všímejte si i svých zásluh, protože také vy potřebujete povzbuzení. Fungujete v opravdu nelehké situaci. Ale zvládáte to! 

Další články k tématu

Zlatá pravidla práce z domova (home office)

V aktuální situaci stále více lidí pracuje z pohodlí svého domova. A i ti kdo byli na nepravidelný home office zvyklí a „přežili“ ho, tak pro dlouhodobý home office potřebují nastolit jasná pravidla. Pravidla, která vám pomohou k tomu, aby byl home office výhodou, a ne abyste zbytečně plýtvali svým časem. Pracovní prostor I když … číst více

Nebojte, pořád je co dělat. Máme pár dobrých zpráv i v době koronaviru

V posledních dnech aby člověk pozitivních zpráv pohledal. Koronavirus spoustu z nás donutil pracovat na dálku a musíme se alespoň dočasně přizpůsobit novému režimu. Neklesejte ale na mysli, máme pro vás pár dobrých zpráv! Dohody po telefonu a mailu najednou začínají být komplikovanější, všechno trvá o něco déle, ať už je to koordinace s klienty … číst více

Proklepněte si firmu ještě před (online) pohovorem a nešlápnete vedle

Výhodou osobního pohovoru je, že máte příležitost nasát také atmosféru. Sledujete, jak se tam k sobě lidé chovají. Všímáte si, jak na vás celkově působí prostředí. V řadě firem vám také ukáží kancelář, kde možná budete pracovat a představí vás potenciálním kolegům. Díky tomu všemu si vytvoříte určitý pocit. I na základě něho se pak rozhodujete, zda … číst více

Dva měsíce po koroně. 48 % firem nabírá, z home office se stal „nový normál“

Nejhorší vlna koronakrize je pryč a nás zajímalo, jak tato sdílená zkušenost zahýbala světem práce. Ptali jsme se lidí i zaměstnavatelů a zjišťovali, jak na tom aktuálně jsou a co čekají do budoucna. Shrnout by se to dalo asi tak: z tohoto náročného období se budeme všichni ještě nějakou dobu sbírat. Zároveň se ale zatím … číst více