4 minuty čtení
Možná, že to právě teď prožíváte. Kvůli aktuální situaci musíte změnit obor. A tak hledáte, co byste mohli dělat a v jakém jiném oboru se uchytit. Nabídek je hodně, pozice mají různé názvy, možná se v tom trochu ztrácíte. Pokud je tohle i váš případ, zjistěte, jak pro sebe najít tu správnou nabídku.
Prozkoumejte trh
Pokud jste strávili několik let ve své profesní „bublině“, možná vám připadá svět ostatních pracovních nabídek poněkud cizí. Proto si dejte tu práci a prozkoumejte trh. Vyberte si obor, který je pro vás zajímavý. Ponořte se do studia a odpovězte si na 3 otázky:
Jaká odvětví a odnože má tento obor?
Například personalistika – může být interní ve firmě nebo externí v náborové agentuře. Automotive – můžeme rozdělit na jednotlivé značky a pak na výrobce a dodavatele komponent.
Jaké jsou největší české/zahraniční firmy v tomto oboru? Nabízejí nějaké otevřené pozice?
Pokud existuje firma, pro kterou byste chtěli pracovat, ale otevřené pozice zrovna nemá, podívejte se na její přímé konkurenty. Budou to podobné firmy a mohou pro vás mít zajímavou nabídku. Zároveň si tak uděláte povědomí o trhu a jeho hráčích. Doporučuji si vyhledat ekonomické zprávy o daných společnostech a zjistit něco například i o vlastnících, ať si uděláte celkový obrázek. Pak budete velmi dobře připraveni také na pohovor.
TIP: Každá firma je jedinečná, v každé je například nastavená firemní kultura trochu jinak. Existuje několik možností, jak to zjistit.
Jaké jsou nejčastější požadavky na tyto pozice?
Je to opravdu něco, co můžete hned teď jít dělat, nebo se budete muset vzdělávat a získat nějaké certifikace apod.? Zjistěte, zda ostatní firmy mají na podobné pozice podobné nároky. Porovnejte práci pro jednu firmu versus práci pro konzultantskou firmu, kde pracujete pro více klientů. Jak se požadavky mění?
Hledejte podle klíčových slov
Na Jobs.cz můžete vyhledávat nejen podle názvu konkrétní pozice, který dosud třeba ani přesně neznáte, ale i podle řady jiných kritérií. Lze například napsat, že hledáte pozici v „název konkrétní firmy“ a prozkoumat, jestli by tam nebylo zaměstnání zrovna pro vás. Nebo můžete použít nejrůznější klíčová slova. Pokud chcete pracovat s firemními klienty, vyhledávejte „B2B“ nebo „firemní klient“ a k tomu třeba přidejte „senior“, pokud už máte za sebou nějaká léta pracovních zkušeností. Schválně si zkuste do vyhledavače na Jobs.cz zadat třeba „optimista“ nebo „zralá osobnost“ a třeba objevíte zajímavou nabídku, na níž byste jinak nenarazili.
Zkušenosti jsou přenositelné
Spousta lidí se domnívá, že to, co umí z práce, které se věnovali dlouhá léta, nevyužijí v jiném oboru. Pravda je taková, že zkušenosti a dovednosti přenositelné jsou. Nemusíte začínat od nuly, a tím pádem ani od juniorních pozic, když už jste někde něco vybudovali a něco zažili. Jde jen o to své zkušenosti a dovednosti správně pojmenovat a následně podle nich vyhledávat jako podle klíčových slov. Například: analýza, vedení týmu, řízení projektů, organizace, koordinace, prozákaznický přístup, logické myšlení a podobně. Chcete-li si nabídky vytřídit i z hlediska výše mzdy, máte nově možnost přidat částku, pod níž s platem nechcete jít.
Pokud se v oborech, které vás zajímají, moc nevyznáte, zkuste se inspirovat například v encyklopedii profesí na Jobs.cz.
Tereza Valášková
Autorka projektu Průvodce kariérou www.pruvodcekarierou.cz, dříve pracovala jako personalistka.