Mít či nemít kancelář? A když ano, tak jakou? Co si ujasnit, než se pustíte do diskuze u vás ve firmě

13. 5. 2021 · Inspirace

6 minut čtení

Méně klasických kancelářských míst, více různě velkých zasedaček i spousta „obývakových“ zákoutí pro setkávání. Tak budou nejspíš vypadat kanceláře v době pocovidové. Pokud se jejich přestavba plánuje i u vás ve firmě, máme pro vás několik otázek, na které je potřeba si odpovědět nebo na něž chtít odpovědi od lidí, kteří mají přeměnu pracovního prostředí na starosti.

Stojíme na prahu kancelářské revoluce. I tak by se dal popsat současný stav, kdy se v důsledku pandemie mění pracovní návyky většiny lidí. Firmy to vědí a je jim jasné, že stejně jako před covidem už kanceláře využívat nebudeme. Vymýšlejí proto, jak prostory předělat a přizpůsobit. 

Ne všude budou potřeba rozsáhlé změny, v menších firmách se život nejspíš vrátí do podobných kolejí, v jakých běžel před covidem. Nicméně k určitým inovacím může dojít i tam.  

V ideálním případě vedení firmy do plánů změň zaměstnance zasvětí a snaží se zjistit jejich názor. Může to být napřímo formou dotazníků nebo prostřednictvím manažerů, kteří mají za úkol potřeby lidí svého týmu zjistit a tlumočit dál.

 

Buďte aktivní

Ať už budete osloveni jakýmkoliv způsobem, nebuďte pasivní a nestůjte v této debatě stranou. Abyste nebyli jednoho dne překvapeni, až přijdete do práce, a všude budou viset houpací sítě, protože to vedení vaší firmy přišlo cool. A jestliže se o tom u vás v práci zatím nemluví, zkuste nadhodit toto téma sami. Nejprve si však ujasněte svoje požadavky, abyste věděli, za co v debatě o podobě nových kanceláří lobovat.  

 

Na kolik dní budu do práce chodit?

Aby kanceláře byly šity skutečně na míru lidem ve firmě a jejich potřebám, musejí znát tvůrci co nejpřesnější data. Kdo a na kolik dní se chystá po opadnutí karanténních opatření do kanceláře chodit, je jedním ze základních údajů.

Jako nejčastější scénář se jeví ten, kdy bude většina zaměstnanců navštěvovat kanceláře dva až tři dny v týdnu. Je to i váš případ? Nebo jste zjistili, že na pracoviště skoro nepotřebujete a stačí vám dorazit třeba jednou za měsíc? Anebo se už nemůžete dočkat, až opustíte malý byt s pětičlennou rodinou za zády a rádi přijdete do práce každý den?

TIP: Cítíte, že práce na dálku už vás zmáhá? Přečtěte si, co můžete udělat, aby vás home office tolik nevyčerpával

 

Co především budu v kanceláři dělat?

Pandemie ukázala jednu věc: do práce budou lidé jezdit hlavně kvůli setkávání, individuální práci se budou věnovat spíš doma, pokud jim to zaměstnavatel a povaha jejich činnosti dovolí. V kanceláři se budou pracovní záležitosti projednávat na různě velkých meetincích, ale i při méně formálních příležitostech u kávy, kdy budou lidé také obyčejně klábosit.

Kancelářské prostory se tomu budou přizpůsobovat. Přibudou různě velké zasedačky a zákoutí na brainstormingy, kterých se budou lidé účastnit online i osobně. Také se nejspíš ve větší míře než dřív objeví „obývákové“ prostory, kde se budou odehrávat osobnější rozhovory a probírat firemní drby.

Je dobré si ujasnit, co budu v práci dělat já a případně můj tým. Strávím čas hlavně na setkáních nebo i tak většinu doby v kanceláři věnuji individuální práci, ke které potřebuji klid? Jaký typ meetingů mívám nejčastěji? Potřebuji také prostory pro setkávání s lidmi zvenku?

 

Budu mít svůj stůl nebo ne?

Dřív bylo běžné, že každý zaměstnanec dostal svoje místo u stolu, kde nikdo jiný nesedával. Tato praxe bude ale v době pocovidové nejspíš méně obvyklá. Trend spěje ke sdíleným místům. Prostě si sednete tam, kde bude volno. Míst bude méně než lidí ve firmě, protože se na nich budou střídat. Je to logické, má to ale svá specifika, která je potřeba vzít v úvahu.

Například si nemůžete na stole nechávat své věci – ani pracovní: počítač, poznámky, diář, ani soukromé. Chtějte znát odpověď na dotaz, kde budete své věci mít. Ve skříňce, kterou každý zaměstnance dostane? Jak bude velká? Vejdou se vám tam například věci na cvičení, na které chcete po práci chodit? A co věci celého týmu – rozpracovaná myšlenková mapa, schéma plánované kampaně…? Třeba je potřebujete mít v kanceláři na očích.

Zeptejte se také sami sebe, jestli potřebujete k individuální práci opravdu tiché místo nebo se spokojíte s prostorem, kde budou ostatní švitořit. Pokud potřebujete skutečně klid, lobujte za to, aby byl v práci dostatek míst pro nerušenou práci, jakýchsi tichých zón.  

TIP: Na tom, kde člověk v práci sedí, záleží. Vědci ze Severozápadní univerzity ve státě Illinois to změřili. Došli k závěru, že pokud sousedíme s výkonnějším kolegou, i náš výkon může vzrůst až o 16 %. Víc se totiž snažíme, abychom nezaostávali, a navíc máme možnost přebírat dobré návyky. V kreativních povoláních zase od nápaditějšího kolegy čerpáme inspiraci.  

 

Budu si mít vždycky kam sednout a kde se poradit?

Představa, že během dne vystřídám několik typů míst podle toho, čemu se zrovna věnuji – velká zasedačka na větším meetingu, pak stůl pro čtyři na malé poradě a nakonec tiché místo, kde soustředěně pracuji, je krásná a moderní.

Předpokládá to však zavedení systému rezervací. Na bookování zasedaček už jsme celkem zvyklí, ale co běžná místa u stolu? Největší zájem je vždycky o ty nejblíž k oknu. Bude možné si je rezervovat nebo poběžíte ráno od tramvaje, abyste zabrali ten pěkný stůl v koutě u okna? A jak to bude s místy na méně formální porady?

Nebojte se ptát, diskutovat a přinášet sami nápady a inspiraci. Jde přece o to, abyste se v práci cítili co nejlépe a chtěli tam jezdit. Pro vyjednávání, jak to prostorově zařídit, je ta nejpříznivější doba. 

 

Podobné články

4 obory, ve kterých můžete podnikat i doma po večerech

Stále častěji slýcháte, že si kamarád udělal živnostenský list a začal podnikat? Přivýdělek k platu v zaměstnání se může hodit. Máme tipy na čtyři obory, ve kterých se dá dobře podnikat i doma v obýváku. Jsou to služby, které si teď firmy hodně žádají a jsou ochotné za ně platit. A co získáte vy? Kromě peněz i …

Nudí vás léto v kanceláři? Chystá se Pracovna v parku

Zkoušeli jste někdy opustit kancelář a pracovat venku? Asi jste narazili na pár překážek: slabá baterka počítače a vrtkavé připojení k internetu patří asi mezi ty nejzásadnější. V Praze právě teď vzniká Pracovna v parku, která by mohla tyto bolesti vyřešit. Myšlenka strávit pracovní den pod širým nebem tak možná přestane patřit do říše sci-fi. …

Rok 2016: Rostly platy i šance získat lepší práci

Tak tenhle rok stál za to. Firmy na Jobs.cz vystavily rekordně nabídek a ochotněji nabízely lepší platy. Prostě a jednoduše – kdo letos změnil práci, většinou si o dost polepšil. Do konce roku 2016 ještě pár dní zbývá – využijte toho, že je doba pro hledání práce tak příznivá a odpovězte na pár inzerátů ještě …

Ale já nemám praxi! Vaše cíle jsou důležitější než zkušenosti

Někdy život jede příjemně předvídatelně podle nalajnovaných plánů, jindy se musíme rychle přizpůsobit neočekávaným změnám. Třeba najít si práci v trochu jiném oboru, když v tom současném příležitostí ubylo. Nejspíš vás napadne: Vezmou mě vůbec někde, když nemám praxi? Nevyhazujte se předem a zkuste to. Sepsali jsme tipy, jak udělat z nedostatku přednost a jak …