Podnikáte sami na sebe? První dny a týdny nového roku věnujte důležitému zamyšlení. Ohlédněte se za svou loňskou prací, zhodnoťte si vztahy s klienty, urovnejte finanční záležitosti a připravte se na změny, které vás v roce 2015 čekají.
» 3 minuty čtení «
↑ Další podnikatelský rok je před vámi. Na co byste se měli zaměřit?
Čistý stůl
Máte splněné sliby vůči klientům? Dodali jste jim služby v požadovaném termínu a kvalitě? Nachází se klient tam, kde jste si na začátku spolupráce řekli, že by měl touto dobou být? Je fér vytvořit report pro jednotlivé zákazníky a projít s nimi osobně roční spolupráci. Můžete tak najít možnosti pro zlepšení, přenastavit spolupráci nebo si i říci o výkonnostní bonus za nadstandardní výsledky.
Smlouvy, ceny, hodinové sazby
Začátek roku vytváří prostor pro zamyšlení nad podmínkami další spolupráce. Jako freelancer jste v podstatě firma zodpovědná za zdravou finanční kondici, a proto berte na zřetel novinky, které nový rok přináší. Mění se zákony, často dochází ke změnám v daních, což změní i vaše náklady na živobytí a podnikání. Odrazit se to musí v cenách vašich služeb. Zeptejte se klienta při ročním zhodnocení, jestli je s dosavadním průběhem spolupráce spokojený. K vyjednávání o cenách a nových podmínkách přistupujte vždy citlivě a mějte návrhy podložené argumenty!
Nové zálohy
Zálohy na zdravotní a sociální pojištění živnostníkům v roce 2015 vzrostou. Samostatní podnikatelé zaplatí na povinných odvodech dohromady nejméně 3.740 korun měsíčně. Minimální záloha na zdravotní pojištění bude činit 1.797 korun a záloha na sociální pojištění 1.943 korun. OSVČ většinou odevzdávají „Přehled o příjmech a výdajích“ za předchozí rok v březnu roku následujícího. V tom případě nemusíte měsíční zálohy za letošní leden a únor měnit, ale od března už dbejte na nová pravidla a upravte trvalé příkazy v bance, ať máte v platbách pořádek.
Daňové přiznání, faktury, výkazy
Již předchozí bod naznačil blížící se daňové přiznání za rok 2014. Sice je začátek roku a do konce března zbývá relativně dost času, nicméně nalijme si čistého vína. Většina z nás lidí na volné noze nemá úplný pořádek v přehledu nákladů, výkazech práce a fakturách. Začněte si tedy pomalu připravovat podklady. Je také dobré kontaktovat svého daňového poradce nebo účetního a rezervovat si dopředu jejich čas, abyste v březnu nehonili vše na poslední chvíli.
Jiří Kocourek, konzultant strategie firemní komunikace
jiri.kocourek@gmail.com