Popište slepému žlutou barvu. Co byste dělal, kdybyste jako jediný přežil pád letadla? Příběhy o šílených otázkách na pohovorech jste jistě slyšeli, četli a možná také zažili. Co konkrétně se jimi personalisté snaží zjistit?
Proč se na takové věci vůbec ptají?
Některé „crazy otázky“ vás mají vyvést z konformní zóny, jiné zkoumají logické uvažování, rychlost úsudku, vaši osobnost. Ale některé jsou bohužel položeny jen tak z plezíru personalisty.
↑ Kolik je semaforů v New Yorku? I na tohle se můžou na pohovoru zeptat.
» Prozkoumejte nabídky na Jobs.cz
Kolik tramvají jezdí v Praze? Kolik semaforů je v New Yorku? Kolik kominíků potřebují v Brně? Kolik letadel odletělo v pondělí z letiště Heathrow?
Slovem KOLIK začínají převážně ty otázky, které se vám v první chvíli budou zdát téměř neřešitelné. Neděste se – personalistům nejde o přesné číslo, ale o způsob, jak uvažujete. Neházejte proto jen něco od boku, ale zamyslete se.
K ČEMU všemu mohu použít pomeranč, tužku, brýle, plastovou láhev…? Tento typ otázek personalisté pokládají proto, aby zjistili, jak rychle a kreativně dokážete reagovat v nečekaných situacích.
Otázka PROČ je jedna z nejzapeklitějších. V odpovědích byste měli ukázat, že přemýšlíte „zdravým selským rozumem“, ale na druhou stranu příliš danou věc neanalyzujete. Příkladem může být dotaz: Proč mají kryty na kanalizaci kulatý tvar? Odpověď je jednoduchá, kulatý kryt nepropadne otvorem kanalizace.
Během pohovoru se personalista může zeptat na váš oblíbený vtip. V této otázce mu půjde o to, jestli máte smysl pro humor a kreativitu. Vyvarujte se dlouhých vtipů, do kterých se z nervozity můžete jen zamotat. Není také příliš vhodné říkat sprosté vtipy nebo anekdoty, které pochopí jen člověk z oboru. Ideální je mít připravený jeden či dva krátké a srozumitelné vtipy, do kterých se vypravěč nezaplete.
Co si myslíte o sádrových trpaslících? Jakou dopravní značkou byste chtěli být? Co by řekl hrášek mrkvi?
I na to se vás personalisté mohou zeptat. A věřte, že se od uchazečů dozvídají hodně zajímavých odpovědí – od těch, kdy se od srdce zasmějí, až po ty, u kterých se trochu červenají. U tohoto typu otázek můžete ukázat smysl pro humor, rychlou reakci, a když do odpovědi zamícháte i narážku na pozici, o kterou se ucházíte, tak zabodujete.
Šílené otázky zahraničních personalistů
Čeští personalisté se učí ze zahraničí, proto se podívejme, jakým otázkami tam uchazeče například„trápí”:
- Co byste dělal, pokud byste byl jediný člověk, který přežil pád letadla?
- Jaká je vaše nejoblíbenější písnička z 90. let?
- Kdo by vyhrál bitvu mezi Spidermanem a Supermanem?
- Co byste byl/a ochotná zaplatit za stroj, který neomezeně tiskne bankovky?
- Co jste dnes měl/a k snídani?
- Popište žlutou barvu slepému.
- Pokud byste měl vyprázdnit letadlo plné bonbónů, jak byste to udělal/a?
- Jaká je vaše oblíbená pohádková postava?
Připravte se raději na všechno
Dobrá zpráva je, že móda otázek bez významu upadá. Některé výzkumy ukazují, že tento typ dotazů je ztrátou času obou stran. Personalisté se stále více snaží ptát na to, co má spojitost s pracovní pozicí. Buďte však připraveni na všechno a nenechte se rozhodit žádným dotazem. A nezapomeňte – pohovor nemá být o převaze jedné strany, ale o diskuzi, která vyústí v oboustrannou spokojenost.
» Prozkoumejte nabídky na Jobs.cz
Tereza Houštecká