7 minut čtení
Zadařilo se a nastoupili jste do své první práce? Výborně. Nebude to možná snadné, ale nevzdávejte se při prvních problémech a pocitech nepohodlí. Překonávání překážek k životu patří. Jen díky nim se člověk zlepšuje a posouvá, profesně i lidsky.
Tak jste to dokázali. Máte svůj první job. Na personálním jste si vyřídili všechny papíry a teď zaujali svoje místo u počítače. Možná jste vystrašení a plní obav, anebo zastáváte přístup „tak se, milí kolegové, předveďte“. Ani jedno výše uvedené nastavení není ideální. V prvním případě to chce klid a notnou dávku sebepodpory, ve druhém zas pokory.
TIP: Jste absolvent a sháníte práci? Zkušená headhunterka vám poradí, na co si dát pozor, abyste na trhu práce uspěli.
Žádný zaručený návod, jak v nové práci uspět, neexistuje. Je to kombinace schopnosti učit se a nově nabyté znalosti uplatnit s uměním vyjít s kolegy. Tedy obecně s lidmi. To jsou mimo jiné ty soft skills, o kterých se pořád mluví. Něco má člověk přirozeně v sobě, něco musí získat v praxi. Pár rad na začátek ale nemůže škodit. Třeba vám pomohou, až vás bude přepadat pocit, že vám všechno přerůstá přes hlavu.
Co po mně vlastně chtějí?
Znát přesně své úkoly, je základ. Co všechno máte na starosti a jaký je u každého úkolu deadline? Není od věci si to někam sepsat a poznamenat si k tomu další údaje. Třeba na koho se s tím kterým dotazem můžete obracet nebo v jaké databázi najdete potřebné informace apod. V řadě firem k tomu slouží aplikace, která posílá na zaměstnance tzv. “issues” nebo “tickets”, jinými slovy úkoly, díky nimž mají o tom, na čem je třeba pracovat, přehled. Naučte se s takovým nástrojem zacházet. Jestli jste vše nechytili na školení, požádejte třeba kolegu. Nebývá to těžké, ale je třeba to umět.
Aby nováčkům vstup do pracovního procesu usnadnili, dávají jim v některých firmách při nástupu tzv. adaptační plán. Podle něj absolvuje v prvních týdnech různá školení o firmě a jejích procesech, často se zaměřením dle svého zařazení ve firmě. Tento plán může být i velmi individuální a dlouhodobější, třeba na několik měsíců, díky němuž nově nastupující ví, co ho čeká. Pokud ho na začátku nedostanete, zkuste o něj požádat na personálním oddělení či se na něm dohodnout se svým nadřízeným.
Co teď a co potom?
Některé úkoly jsou rutinní, jiné občasné a na některých je potřeba pracovat průběžně, abyste na konci mohli odevzdat výsledek. Na ty poslední si dejte obzvlášť pozor. Vidíte, že jejich termín vypracování je až za dlouho, a pořád si říkáte: „Zítra se na to vrhnu“, protože řešíte každodenní agendu. Jenže to rychle uteče. Proto je potřeba si vyhradit na takový úkol pravidelně nějaký čas. Vymyslet si plán řešení a podle něj si úkol rozfázovat na dílčí úkony. Zkrátka postupujte podobně, jako když jste psali diplomku. Tu jste taky nezplodili za týden, i když si řada studentů myslí, že to lze. Řešení dlouhodobějších úkolů se vyplatí průběžně konzultovat s nadřízeným. Nasměruje vás, nepustí do slepých uliček a tím ušetří spoustu času.
Ptejte se, ale zkuste to nejdřív sami
Každý ví, jak je těžké v nové práci začínat, zvlášť hned po škole. Proto lidé bývají ochotní novému „členu posádky“ pomoci. Přesto se před každým dotazem zastavte a zkuste věnovat pár minut tomu, abyste si zjistili potřebnou informaci po své ose. Je tu internet, kde najdete od klávesových zkratek po hospodářské výsledky Evropské unie za posledních pět let. Možná si nakonec poradíte sami, nebudete muset nikoho obtěžovat, a ještě se něco nového naučíte. Pokud ale vaše pátrání není úspěšné nebo jste dospěli do určité fáze a dál se nehnete, nebojte se zeptat ostatních. Ti, když uvidí, že už jste se snažili sami, přidělí vám pomyslné, a ne zcela bezvýznamné plus.
Využijte Buddyho
V některých firmách dávají nováčkům k ruce tzv. Buddyho, neboli kamaráda. Bývá to nejbližší kolega, který novému zaměstnanci radí s tím, jak to ve firmě chodí, kam zajít na cigaretu, co si dát a co si rozhodně nedat v jídelně k obědu, ale také co dělat, když dojde tonner v tiskárně nebo nepřijdou stravenky. Mít někoho takového vám může spoustu věcí ulehčit. Pokud Buddyho nemáte, zkuste si ho sami „vytvořit“, nejlépe z ochotného kolegy, s nímž si sednete a který je ochoten vám pomáhat.
TIP: Zatím jste jako absolvent práci nesehnali? Zkuste se podívat, jestli jste si napsali správně životopis.
Nepanikařte, když něco zkazíte
Tak a je to tady. Průšvih! Snažili jste se sice, seč jste mohli, a přesto jste udělali botu. Snažte se především zachovat klid. Pak zkuste odhadnout, jak velké jsou škody. Jako nováček, kterému nejspíš nedali za úkol řídit jaderný reaktor, jste těžko způsobili katastrofu ohrožující přežití firmy. Chybu většího rozsahu ale netutlejte. Informujte o ni svého nadřízeného. Zkuste mluvit věcně, krátce se zmiňte o tom, co bylo příčinou, a pak hned přejděte k otázce nápravy. Co a jak můžete udělat, abyste svoje pochybení co nejdříve odstranili? Až se vám to podaří, informujte o tom opět nadřízeného. A hlavně – poučte se ze své chyby, abyste ji příště neopakovali.
Nevzdávejte to, když všechno nejde hladce
Nastoupit do první práce je velký krok. A krok ne zrovna snadný. Objeví se problémy a úkoly, které nebude snadné řešit, nebo na druhé straně zase úkoly až příliš rutinní a málo tvůrčí. V obou případech zkuste vytrvat. Zaměstnavatel zkouší, co zvládnete a vydržíte. Nemusíte být dokonalí, ale měli byste ukázat snahu. I na rutinních úkolech se toho můžete spoustu naučit.
Nikde není napsáno, že na jednom místě musíte sedět do smrti, ale příliš časté střídání zaměstnání o vás může prozradit, že jakmile se vyskytne sebemenší problém, balíte kufry. Možná totiž nevíte jedno tajemství: v každém zaměstnání je část práce, která vás nebude příliš bavit. Úplně se tomu vyhnout nedá. Jde však o to, aby poměr příjemné a méně zábavné činnosti byl vychýlen co nejvíc ve prospěch toho prvního. A to se nemusí podařit hned v prvních týdnech a možná ani měsících. Zhodnocení si proto udělejte až po určité době a o svých závěrech mluvte s nadřízeným. Bude-li to rozumný člověk, také on bude mít zájem na tom, abyste se věnovali hlavně tomu, co vás baví.
Komunikujte s citem a rozmyslem
Dostáváme se k umění jednat s lidmi. Jako nováček budete ze začátku asi tápat. Proto hlavně poslouchejte. Firemní drby ani novou sukni kolegyně zatím příliš nekomentujte, zvlášť s negativním hodnocením se netaste na první dobrou. Zkuste nejdřív proniknout do pletiva vztahů mezi kolegy i jednotlivými odděleními ve firmě. Jinak riskujete, že se dopustíte řady nepříjemných trapasů. I informace o sobě zkuste rozumně dávkovat. Začněte od obecnějších témat – studium, koníčky… Opilecké historky z kolejí nechte na později. S rozmyslem přicházejte i se svými požadavky. Začínat hned první týden o tom, že byste nejraději byli čtyři dny v týdnu na home office, když se firma očividně snaží o návrat do kanceláří, není příliš taktní ani taktické. Podobné žádosti se vyplatí neuspěchat a vytasit se s nimi ve vhodnou dobu, až poznáte, co je reálné prosadit a co ne.
Pochvalte se za vše, co jste zvládli
Zatím byla řeč hlavně o tom, co dělat, když se něco pokazí. Ale najde se určitě i spousta věcí, ve kterých uspějete, nebo budete dokonce excelovat. Výborně! Za všechno se pochvalte. I kdyby to byla maličkost, jako je správné vyplnění nějakého formuláře. Někdy to může být pěkně zapeklité. Psychicky také pomáhá, pokud si den před odchodem z práce napíšete úkoly na další den, třeba i drobné, a nazítří si je odškrtáváte. Pěstujete si pocit, že za vámi něco zůstává a že to nebyl promarněný den.
Ať se vám v nové práci daří co nejlépe. A pokud ji zatím teprve hledáte, podívejte se na nabídky na Jobs.cz.