„Firemní vzdělávání stojí na osobnosti lektora,“ říká Jaroslav Veteška, předseda České andragogické společnosti. Ta ve spolupráci s Asociací institucí manažerského vzdělání letos opět ocení osobnosti, které mohou sloužit jako vzory ostatním lektorům a odborníkům v oblasti vzdělávání dospělých.
↑ Jaroslav Veteška, předseda České andragogické společnosti.
Již pošesté vyhlašujete cenu Osobnost vzdělávání dospělých. Není všelijakých ocenění už víc než dost?
Chtěli jsme popularizovat oblast vzdělávání dospělých a podpořit odborníky, kteří v této oblasti působí. Motivovat je, upozornit na ně a ukázat, že jejich práce je důležitá a váží si jí nejen odborná veřejnost, ale i zástupci zaměstnavatelů nebo akademická obec.
Zdá se, že lektorem je dnes v České republice kde kdo. Jak odhadnout, že lektor je nejen špičkový odborník, ale umí své znalostí předat dalším lidem? Jak to udělat jinak než že si ho firma vyzkouší?
Jednou z variant je složení zkoušky z profesní kvalifikace Lektor dalšího vzdělávání. Jde o poměrně novou možnost, o níž se však zatím neví. Zkouška se skládá před komisí, trvá 2-4 hodiny a je poměrně náročná. Nicméně je jednou z mála možností, jak si ověřit své lektorské kompetence a jak se jako lektor rozvíjet. Jinou možností je pak dnes široce diskutovaný rating vzdělávacích institucí, který se zabývá vzdělávacím procesem mnohem podrobněji.
Vzdělávání se dá změřit jen těžko, spíše vůbec. Co má smysl měřit?
Jsou oblasti vzdělávání, které jsou snadno hodnotitelné. Třeba jazykové vzdělávání. U měkkých dovedností už to ale tak snadné není. Na efektivitu můžeme nahlížet z pohledu zaměstnance – vede ke kultivaci člověka, může ho ovlivnit i v soukromém životě, ovlivnit jeho postoje. Pak jsou oblasti přímo spjaté s daným podnikem. Tam je otázkou, jak je zaměstnanec motivovaný, jak a zda vůbec se chce vzdělávat. Školení, na které zaměstnanec musí jít, je náročné pro něj i pro lektora a o jeho efektivitě lze mnohdy pochybovat.
Už nějakou dobu se řeší kvalita ve vzdělávání a jak ji hodnotit. V jaké je to teď fázi?
Zmíněný rating vzdělávacích institucí je nově připraveným nástrojem, který je založen na principu komplexního hodnocení vzdělávací instituce. Zahrnuje jak sebehodnocení, návštěvu hodnotitele přímo ve vzdělávací instituci a do hodnocení se zapojí i klienti vzdělávání. Výstupem by pak mělo být srozumitelné hodnocení, kdy podobně jako hotely, i vzdělávací agentury budou hodnoceny určitými „hvězdičkami“ představujícími rozsah a úroveň služeb. Pro firmu to bude signálem, že vzdělávací agentura splnila nějaká kritéria uznávaná jako standardy vzdělávání.
Jaká kritéria by se hodnotila?
Kritérií je celá řada, ale dala by se zjednodušeně vtělit do čtyř kategorií: materiálně-technické zabezpečení, didaktické zázemí, kvalita lektorů a orientace na zákazníka.
Na základě vašich zkušeností, s jakými nejčastějšími nešvary se dá na školeních setkat?
Lidé mnohdy nevědí, proč tam jsou. Nevědí, proč na školení jít, co je cílem, co se mají naučit. Nebo tam jdou z donucení, protože je tam nadřízený pošle. Zase v tom ale nevidí pro sebe ani firmu přínos. Pak nejsou motivovaní a dokážou „rozbít“ i celou dobře naladěnou skupinu včetně lektora. Nebo lidé nevědí, jak bude školení probíhat, zda na konci absolvují nějakou zkoušku a podobně.
Hlasoval byste tedy pro to, aby zaměstnanci chodili jen na školení, která si sami vyberou?
To ne. Firemní vzdělávání totiž není jen záležitostí zaměstnance, ale především zaměstnavatele, který má konkrétní vizi, strategii, požadavky a potřeby. To by se mohlo stát, že zaměstnanci nebudou chtít nic, nebo naopak všechno. Často zcela chybí komunikace mezi nadřízenými a zaměstnanci, aby tito pochopili, proč je pro ně daný kurz užitečný a jak zlepší jejich práci či kompetence.
Jak moc podle vás souvisí osobnost lektora s tím, co se lidé naučí?
Myslím, že úspěch dalšího vzdělávání na osobnosti lektora stojí. Účastníci totiž lektora velmi intenzivně vnímají. Až potom hodnotí zázemí, obsah nebo materiálně-technické a didaktické pomůcky. Lektor může zaujmout a dostat skvělé hodnocení, účastníci si na školení osvojí dovednosti nebo nějaké kompetence. To si ale vždy spojují s osobností lektora, ne subjektem vzdělávání – vzdělávací agenturou. Ta má k dispozici zázemí, techniku, komunikuje s účastníky, to ale účastníci až tolik nevnímají. Když na jedno školení pošlete pět různých lektorů, získáte pokaždé úplně odlišné hodnocení obsahu vzdělávání.
Jaké školení, které jste absolvoval, vám utkvělo v paměti?
Třeba školení etikety od Ladislava Špačka. Jde totiž o věci, které můžu použít nejen v práci, ale i v podnikání nebo soukromém životě. Nebo třeba kurz prezentačních a komunikačních dovedností se Šárkou Kubelkovou-Volemanovou – špičkovou lektorkou, která ví, o čem mluví, má obrovské zkušenosti z médií, televize, rádia, umí pracovat s hlasem a neverbálním projevem a má jasně stanovené cíle kurzu.
» Znáte lektora, který si za svou práci zaslouží ocenit? Nominujte jej do 25. ledna 2015 na cenu Osobnost vzdělávání dospělých.
Harmonogram:
- Nominační období: 18. 11. 2014 – 25. 1. 2015
- Vyhlášení vítězů: 5. února 2015 v hotelu Clarion Congress Hotel Prague
Jobs.cz